"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

måndag 8 augusti 2011

Angående dåden i Norge - Förrädare enligt Breivik och Al-Qaida


Vill till att börja med uttrycka min djupaste beklagan över dåden på Utöya och i Oslo. När jag fick höra om sprängningen i Oslo for tankarna i väg och min hjärna spekulera för sig själv om att någon Al Qaida inspirerad grupp låg bakom. När jag senare fick höra om skottlossning mot norska socialdemokratiska ungdomar på Utöya tyckte jag att det lät som något åt det högerextremistiska hållet. Men på ett naivt sätt tänkte jag att det kan väl inte vara en norrman. Varför begå massmord på politiskt ofarliga människor, tänkte jag. En terrorist som har ett mål borde väl rikta sig mot människor med makt tänkte jag.

Hörde en rättspsykiatriker prata om Anders Behring Breivik som att hans persontyp var en typisk ensam gärningsman. Det är möjligt, men har haft stor hjälp att odla fram sin världsfrånvända sjukliga livsåskådning av framförallt anonyma högerbloggare och det ökade stödet för främlingsfientliga partier i norden har.

Min tolkning av Breiviks högerextrema ideologi är att de som tror på alla människors lika värde är förrädare eftersom de inte sätter sin religion och kultur framför andras. På sätt och vis är Anders Breivik en spegelbild av Usama bin Laden och våldsbejakande islamister. Deras våld drabbar mest de som förråder den ”sanna läran” dvs den egna gruppen.

Våldet som Al-Qaida och likande våldsbejakande islamister utövar har framförallt drabbat muslimer. Muslimer som är lärare i flickskolor i Pakistan och Afghanistan. Muslimer som pga av fattigdom eller andra skäl tar tjänst som polis eller soldat i Irak eller Afghanistan. Eller bara muslimer som inte har en annan religiös inriktning ex. Shia i Irak eller de som är sekulära. De är förrädare på samma sätt som de socialdemokratiska ungdomarna på Utöya är förrädare för Breivik.

Jag hoppas vid Gud att Breivik är och förblir en ensam galning

SVT:debatt Därför lockades Breivik till framskrittspartiet
http://svtdebatt.se/2011/07/darfor-lockades-breivik-till-fremskrittspartiet/

Uppkäftiga Uppsala: Massmordet på vänstern
http://spuppsala.wordpress.com/2011/07/29/massmordet-pa-vanstern/

SVT:debatt: Därför riktade Breivik sitt hat mot norrmän
http://svtdebatt.se/2011/07/darfor-riktade-breivik-sitt-hat-mot-norrman/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar