"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

tisdag 20 december 2011

Vikariernas julbord - de får vara glada om de får smaka en spånskiva

De flesta verksamheter står och faller med sina vikarier. Det är dock få arbetsgivare som ger dem någon uppskattning.

På mitt jobb var vi inte för länge sedan och smörjde kråset med julbord på S:t Markus Vinkällare. Jag tillhör ju numera en av de ordninarie. Jag frossade något mindre än förra året och kom därifrån utan magsmärtor.
Det hela var mycket trevligt men jag skänkte en tanke åt de vikarier som gjorde vårt jobb nu när vi hivade i oss femtioelva sorters julmat.


Som ordinarie LSS-vårdare i Malmö får jag fortbildning med hotellvistelse, kurser med finfint käk och dessutom gå på julbord.
Våra vikarier få jobba när någon är sjuk, behöver vara ledig. När de ordinarie går på kurser, avnjuter julbord eller har APT så får vikarierna jobba.

Jag frågade min chef förra året om man kunde göra något för vikarierna. Så de också kunde få lite uppskattning. Det var dock för svårt - antagligen kunde man inte bjuda alla vikarier på julbord. Det fanns ju dem som bara jobbat någon timme. Men skulle det vara så svårt egentligen. Alla data för hur många timmar vikarierna jobbat finns ju sparat i H-rut eller vikariebanken. Det borde väl gå att budgetera julbord för de vikarier som jobbat mest timmar, tycker jag.

Funderar starkt på att dra igång en insamling till "vikariernas julbord" nästa år om inget händer.

Nu till något som inte borde vara på julbordet:
Låt denna vackra fisk leva!

Enligt Världsnaturfonden är beståndet av ål "starkt hotat och mängden
glasål som når Europa har minskat.Enligt IUCN och Artdatabankens
lista över hotade arter är den akut hotad."

Undvik därför ål till julbordet och undvik speciellt de krögare som har ål på sina julbord. S:t Markus var ett av dem. Hade aldrig satt min fot där om jag hade vetat det innan. Också något för Malmö stads miljöpolicy - inga julbord på de ställen som bidrar till utfiskningen av ålen.

Vänta med ålen några år tills det finns mer av den, om du vill att det ska finnas ål i framtiden.

Sydsv: snuskfritt på julborden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar