"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

lördag 31 december 2011

GOTT NYTT ÅR smuggelrökare och NYTT GANGSTERMORD


Så här i nyårstid kan det vara en del som funderar på att sluta röka. Ett nyårslöfte jag pushar för är att folk bör sluta röka smuggelcigg.

Att köpa smuggelcigaretter för att det är coolt eller billigt är egentligen inget bra argument med tanke på vad du bidrar till.

Det är inte bara förtidspensionärer som försöker dryga ut kassan på detta sätt. Organiserad brottslighet står för merparten av smugglingen av cigaretter, dvs när gangstrarna inte har fullt upp med att smuggla knark, prostituerade, bedriva beskyddarverksamhet eller skjuta ner varandra.


Det kan ju faktiskt vara så att du eller någon som står dig nära hamnar emellan nästa gång det smäller.

Sju gangstermord har det varit 2011 och otal skottlossningar. 15-åringen som sköts på nyårsafton har avlidit. Den tredje januari sköts en 50-årig man i Malmö. Jag hävdar inte att dessa två människor var delaktiga i organiserad kriminalitet. Det hade dock varit förvånande om det inte var den organiserade brottsligheten som fört in de vapen som använts vid de senaste morden i Malmö.

År 2009 ökade cigarettsmugglingen med nästan 300 procent. Läs mer.
Få verkar kunna klara av att göra kopplingen mellan smuggelcigg och gangstermord.

Få skriver jag, eftersom jag vet flera som röker smuggelcigg men som samtidigt tycker våldet i stan är hemskt. På min arbetsplats har det gått så långt att det blivit en naturlag att personal ska köpa smuggelcigg till brukare, för att hjälpa upp deras dåliga ekonomi (fastän brukaren uttryckligen inte bett om smuggelcigg). Jag känner till flera exempel på där chefer i Malmö stad inte sagt något då personal diskuterat inköp av smuggeltobak eller smuggelsprit till brukare/boende.

Sen är det ju inte direkt nyttigt att röka smuggel.
polisen i Skåne varnar för arsenik i smuggelcigaretter

Smuggelcigaretter är närmast normaliserat i Malmö. Ju fler köpare desto större konkurrens om handeln säger ju marknadsekonomin. Men här rör det sig om en illegal marknad där marknadsandelarna försvaras med kulor från pistoler och automatvapen.

Jag är förbannat trött på detta våldet eftersom jag bor mitt i det. Förra året i maj blev en man nerskjuten på min gata. Han var på väg att ta bussen och skulle vittna mot ett av de patetiska gangstergängen. Skytten lyckades också träffa en kvinna som väntade på bussen i benet. Hon skulle inte vittna. Men vad spelar det för roll, sånt bättrar på varumärket.

2012:s goda gärning bör därför bli fimpa smuggeln och börja betala skatt. Hells Angels betalar inte vården för dig när du får lungcancer.

DN: Polisen: illegala vapen bakom mordvåg i Malmö

Sydsv: Granne - ett människoliv är ingenting värt längre

Aftonbl: Sköts ihjäl av en man - iförd skräckmask

Sydsv: Polisen varnar för farliga smuggelcigaretter

Aftonbl: Livstids fängelse för mord utanför svartklubb

Sydsv: Svartspriten säljs öppet

Sydsv: Man är inte lika öppen mot andra längre

Sydsv: straffrabatt och vassare vapenlag kan vända

Sydsv: Sköt ner vittne - greps i rätten (2010)

Röda Malmö: Ren avrättning i Malmö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar