"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

onsdag 1 februari 2012

Ihjälskjuten på min gata

Sydsvenskans läsarbild

Igår kväll blev en man ihjälskjuten i sin bil på parkeringen utanför där jag bor på Fosievägen.

Min fru kunde knappt komma hem från sin kvällskurs pga av avspärrningarna. Sent på kvällen ringde det på dörren och en polis undrade om vi hade sett något. Tyvärr hade jag inte hört eller sett något även om jag befann mig hemma vid tillfället. Jag råkar höra till den minoriteten i den här stan som inte är rädd för att vittna medan majoriteten tror att man blir nerskjuten på väg till jobbet om man vittnar eller lämnar upplysningar till polisen. Hot mot vittnen som leder till verkligt våld är ovanligt fast folk har fått det om bakfoten av media.

Det är för djävligt att sånt här ska hända här. Det ligger ett dagis precis bredvid mordplatsen och en högstadieskola några meter längre bort.

Dagisbarnen kanske inte blir påverkade men skolungdomarna blir det och ungdomarna som bor i området blir det. Våldet blir ett normaltillstånd bland de som växer upp nu - ett våld som polisen har svårt stoppa. Många unga kommer kanske därför aldrig vända sig till polisen. Den enda gång man uppmärksammar detta lilla höghusområde är när det sker grova våldsbrott här. Det ger bra reklam för Black Cobra och liknande lågpannade gängbildniningar.

Jag var nyss ute och skällde ut gubbarna i TV4-bussen för detta. TV4 har nämligen parkerat en buss här, vilket min dotter uppmärksammade mig på. De undrade om jag var emot att man rapporterade om detta, vilket jag inte var. Men de hade väldigt svårt att reflektera över det faktum att en TV4-buss på den här gatan bara ger bekräftelse till de kriminella. Hur vore det om de kunde rapportera en aning om bakgrunden till våldet i Malmö: smuggelciggen och smuggelspriten, droghandeln, ungdomsarbetslösheten, skolket i skolorna, nerdragningarna på tullen, segregeringen som ökat med friskolorna och den alltmer ökande misstänksamheten mellan människor i olika generationer och med olika etnisk bakgrund.

Hur skulle det vara om TV4 kunde komma ut med en buss när vi hade Halloween-fest i Hyresgästföreningens lokal istället för när folk blir skjutna?

Det känns så förbannat tröttsamt att man inte lyckas sätta stopp för skjutningarna när vi har halva Sveriges poliskår i Malmö. Tidigt på morgonen sprängde de en bomb utanför närpolisen i Gullvik.

Inför undantagstillstånd i Malmö!

Man kan inte vänta med att skärpa vissa lagar när så många människor mördas under så kort tid som nu i Malmö.

Skärpta straff för olaga vapeninnehav inom Malmö stad. Minimum 2 år för skjutvapen

Skärp straffen för cigarettsmuggling och försäljning av oskattade cigaretter. Cigarettsmuggling omsätter lika mycket pengar som narkotika. En anledning är att straffen för smuggling och försäljning är minimala.
Det ska räcka med att polisen påträffar två limpor oskattade cigaretter för att stänga hela affären i en månad. På så sätt minskar de kriminellas inkomster drastiskt.

Något liknande bör såklart göras mot de som säljer smuggelsprit.

Sydsvenskan: En död efter skottlossning

Sydsvenskan: Bomb mot polishus i natt

SR-Ekot: Man skjuten i Malmö

DN: Vapenvåld vanligast i Malmö
Aftonbladet: Polisstation sprängd i natt

Svd: Vapenvåldet ökar mest i Malmö

SVT: Beatrice Ask - Situationen i Malmö är ytterst allvarlig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar