"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

tisdag 10 april 2012

Upphandlingen av färdtjänst - Vad hände med de sociala villkoren?


Jag pratade med en chaufför i färdtjänsten igår när jag ledsagade en brukare. Jag jobbar på ett LSS-boende i centrum. Jag frågade vad han tyckte om den senaste upphandlingen av färdtjänsten. - Jag ska säga upp mig. Det blir bara den här månaden sedan får 97:orna ta över, sa han.

Jag klandrar honom inte. Malmö stad har pressat ner ersättningen till färdtjänstchaufförerna med 37 procent jämfört med tidigare upphandling. Detta enligt de färdtjänstförare jag talat med. Taxi 97 har pressat ner priset för att få komma in på upphandlingen av färdtjänsten i Malmö stad.
Chauffören som jag pratade med sa att det är redan flera som sagt upp sig i de taxibolag som hade färdtjänsten innan.

– Det kommer inte bli bättre för brukarna, sa chaffören. Jag är beredd att hålla med honom. En ännu lägre ersättning gör ju chaufförerna än mer stressade att köra ihop pengar.

Vad hände med de sociala villkoren som Malmö stad skulle lansera i upphandlingar för att bekämpa lönedumpning och organiserad brottslighet?

De flesta chaufförer är egna företagare och har inget kollektivavtal som sätter någon botten. Det borde ändå vara glasklart att sänker man en ersättning 37 procent så slår det hårt. Skulle du själv kunna klara en lönesänkning på 37 procent?
Färdtjänst är något som måste fungera och chaufförerna ska inte behöva vara stressade. Den senaste upphandlingen måste ses över alternativt rivas upp. Som det är nu är inte till fördel för chaufförer eller brukare.

Lite mejlkorrespondans mellan mig och Andreas Schönström (S) som gått ut och lanserat att Malmö stad ska satsa på sociala villkor vid upphandling:

25 mar 2012 kl. 14:38 skrev "Anders Malmros"
Hej,

Jag fattar inte hur den nya upphandlingen av färdtjänst i Malmö stad gått till.
Hur kan ni pressa priset på vad taxibolagen får när de redan försöker fylla bilarna med maximalt antal passagerare för varje körning.

Jag jobbar på ett LSS-boende och har märkt att de nya chaufförerna från Taxi 97 oftast kommer sent.
Skulle det inte mer sociala villkor vid upphandlingen?
Som det är nu lämnar ni ju dörren öppen för kriminella svartåkare då det upphandlade priset är så lågt. Växeln verkar ju också pracka på chaufförerna mer eller mindre omöjliga körningar.

Nytänk nu!

Anders Malmros
-----------------------------------------

Hej Anders.

Jag ansvarar egentligen inte för upphandlingarna i staden utan de sköts av Serviceförvaltningen som i sin tur styrs av Servicenämnden men jag vill ändå kommentera ditt brev till mig.

Vad jag har förstått så har upphandlingen av färdtjänst uppfyllt alla de krav och regler som gäller idag då det gäller upphandling. Priset spelar en stor roll i de offentliga upphandlingarna på gott och ont. Det är själklart att vi ska få ut så mycket som möjligt för våra gemensamma skattepengar men liksom du så tycker jag inte att kvalitén ska få stryka på foten för det.

Jag hoppas att vi med hjälp av den översyn av upphandlingen som jag har satt igång kan göra att vi blir bättre på detta område framöver. Tyvärr får vi vänta tills hösten innan detta kommer att prövas då vi behöver beslut i fullmäktige innan.

Med vänlig hälsning:

Andreas Schönström
Kommunalråd (S) för arbetsmarknad och vuxenutbildning


Kommunalrådsavdelningen
Stadshuset
August Palms plats 1
205 80 Malmö
Tel: +46 40 34 10 16


Nedanstående artiklar visar bara på vad som händer när kommunerna vill ha färdtjänst till minsta (o)möjliga pris

Sydsvenskan: Färdtjänstbilar trafikfarliga


Sydsvenskan: Många klagomål på färdtjänst


Sydsvenskan: Malmö bör inte släppa färdtjänsten


Skånskan: Facket - Prisdumpning orsak till konkurs


DN: Hundratals miljarder omsätts utan granskning


Efter Arbetet: Färdtjänst kopplas till polisutredning

Den kanske mest läsvärda artikeln som skrivits hittills om färdtjänsten i Malmö (klicka nedan)

Efter Arbetet: Facket om färdtjänst - inte klokt med provisionslön

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Bra att du kontaktar politiker för att ställa dom till svars. Problemet är bara alla icke-svar de delar ut... Keep up the good work..

    SvaraRadera
  2. Till Schönströms försvar så tror jag att det är som han säger. Det är kanske jag som hade för snabba förhoppningar på hans utspel med sociala villkor vid upphandling. Det är dock märkligt att det taxibolag som la ett 37 procentigt lägre bud inte granskas hårdare.

    SvaraRadera