"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

onsdag 28 mars 2012

Outa din lön - våga prata om det



I helgen när jag var och handlade träffade jag en gammal arbetskamrat från en svunnen tid då jag sommarjobbade på ett industribageri i stan. Vi hade inte setts på 8-9 år men han var lika pratglad som vanligt.

Vi kom in på jobbiten och han berättade att han jobbade nere på Toyota i Malmö hamn, också kallat Yarden, med att montera och flytta bilar.
- Ett tufft jobb, sa jag, eftersom jag hade läst Kristian Lundbergs bok Yarden.
- Ja, 18 000 efter att ha arbetat i sex år på ett ställe är inte bra, svarade han utan vidare. Det verkar här som inte det blivit bättre sedan Lundberg lämnade Yarden. I boken tar han bl a upp arbetsförhållanden som exempelvis att monotont flytta bilar, bli hunsad av cheferna och tvätta bilar i nära nollgradigt regnväder.

Hade jag träffat någon bekant som gått och blivit tjänsteman hade man kunnat glömma att han eller hon skulle nämna sin lön för mig. Det är något befriande över arbetare, det hymlar sällan om hur mycket eller hur lite de tjänar. Tjänstemän som har individuell lönesättning verkar ofta tro att de skulle trilla ner från sin piedistal av status, om de skulle råka yppa för någon hur mycket de är värda i lön.

Jag tror inte att man ska låta begränsa sin person till hur mycket man får ut i slutet av månaden. Inspirerad som jag blev av min gamla arbetskamrat låter jag här outa min senaste lönespec. 14 764 kr efter skatt är inte fy skam för mig utan en hyfsad lön, jag har ibland haft sämre.

Anledningen till att folk tiger om sin lön är enkel - förklaringen är den individuella lönesättningen som jag tidigare häcklat i inlägget Individuell lönesättning - när godtycket får råda.
Vem tjänar på att jobbarna på en arbetsplats inte talar om sin lön?
Endast de fåtalet som favoriseras av chefen. Stopp, kanske du tänker, chefer favoriserar väl inte - de har ju fastlagda kriterier att se till när de ska arbeta med lönesättning. Kriterier för lönesättning finns, men finns det någon uppföljning på om cheferna följer kriterierna? Finns det någon tredjeparts kontroll av att lönesättning sker enligt uppställda kriterier?
Facket skulle kunna spela en sådan roll, men gör det inte.
Sedan råkar ju chefer också vara människor(enligt biologin i alla fall). Även om vi tycker att alla människor är lika, så kan vi ju ha svårighet att ha samma relation till alla medarbetare. Det kan ju råka vara så att chefen och en anställd har samma intressen, personkemi eller handikapp i golf. Riskerar inte godtycket ta över objektiviteten då månne? Jag tror det finns sådana risker.

En bild på mig och interiören på den nerlagda bageriet där jag en gång bakade minibaguetter.

Sjuksköterskestudenternas uppror för 24 000 i ingångslön är i alla fall ett led i rätt utveckling. Våga prata om det!

DN: han säger upp sig - för låg lön

DN: Sjuksköterskestudenter i Upprop

SVT Uppland: Kämpar för högre lön

SVT Sydnytt: Studenter vägrar låg lön

SR Hallandsekot: Sjuksköterskor gör löneuppror

2 kommentarer:

  1. jimmie centimes28 mars 2012 kl. 02:21

    Bra inlägg! Mer av detta, personligt och lokalt! Vet dock av egen erfarenhet att dom du kallar arbetare också hymlar med sin lön. Det finns individuell lönesättning även hos asfaltsarbetarna och gummifabriksarbetarna... Jag tänker bara att det farlig är den individuella lönesättning, det blir svårt då att vara ett samhälle att vara en gemenskap eller hur? Coolt att du visar din lönespec, en bra grej...
    På tal om Lundberg så såg jag Yarden som föreställning på Dramaten av alla ställen, med elever från scenskolan. Gillade den. Köpte boken efteråt, men har tyvärr inte läst den ännu.. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Visst, det finns arbetare som tror att det är fint att hålla sin lön hemlig. Individuell lönesättning och lönespridning stärker som sagt inte gemenskapen kollegor emellan utan man blir ju konkurrenter.

    Tänkte på en grej som Lundberg skriver i Yarden: 'Vi för inte klasskamp. De gör. De som redan äger. Vi lägger bara ner våra vapen. De förflyttar hela tiden sina positioner.'

    Individuell lönesättning, privatiseringar och fiktiv valfrihet av en massa tjänster är det spjut som varje dag skjuter det gemensamma projektet i sank.

    SvaraRadera